جهت بزرگ کردن تصویر دوبار روی تصویر کلیک کنید

اگربه ساخت این وسایل هنری زیبا علاقه مند هستید، شما می توانید از فروشگاه دنیای مهارت  بسته آموزشی مورد نظر خود را خریداری کنید .

  • لوازم سوخته نگاری

چوب (یا چرم و مقوا)، سمباده، کاربن، طرح سوخته نگاری، زغال طراحی و هویه تنها ابزارهای مورد نیاز شما برای سوخته نگاری هستند که در ادامه به توضیح آن‌ها می پردازیم.

  • سوخت نگاری روی چوب چیست؟

سوخته نگاری هنر ایجاد نقوش بر روی چوب، چرم، پارچه و اجسامی که بر سطح خود بافت سلولزی دارند توسط حرارت است. این هنر می‌تواند با سایر هنرها تلفیق شده و زیبایی چشم‌نوازی را به هنر شما اضافه کند. گفته می‌شود نخستین بار در شهر سوخته ایران (تمدنی با قدمت هزار سال پیش)، این هنر در یک شانه چوبی تجلی پیدا کرده است. برخی نیز آن را به مصر باستان، یونان باستان و قبایل آفریقایی و چینی نسبت می‌دهند.
این هنر که در زبان انگلیسی به آن pyrography گفته می‌شود، طی سال‌ها در آذین‌بندی ستون‌ها و هر ابزار چوبی و چرمی ادامه پیدا کرد. در اروپا، ابزارهایی شبیه هویه‌های امروزی برای آن ساخته شد اما در ایران عهد صفوی به شکل داغ‌گذاری روی جلد چرمی کتاب ادامه یافت.
سوخته کاری روی چوب و سازهای چوبی اگرچه طرفداران بیشتری دارد اما چرم، مقوا و کاغذ را نیز می‌توان با استفاده از این هنر، تزیین کرد و زیبایی بخشید.
از نام‌های دیگر این هنر می‌توان به سوخته گری و نقاشی چوب سوز اشاره کرد.

  • سوخته کاری روی پارچه

هویه کاری روی پارچه، انواع مختلفی دارد. یکی از معروفترین انواع هویه کاری روی پارچه، قطاکاری یا سوخت نگاری نام دارد. این نوع هویه کاری، یکی از سخت‌ترین هنرهای تزئینی است که روی پارچه انجام می‌شود و نیاز به تمرین و صبر زیاد دارد. البته باید به این نکته نیز توجه کنید که هر پارچه‌ای تحمل سوخت نگاری ندارد و بهترین پارچه های مناسب سوخت نگاری، پارچه‌های ساخته شده صد در صد پنبه مانند کتان های طبیعی هستند. برخی پارچه‌ها نیز این امکان را که بر روی آن‌ها قطاکاری یا سوخته نگاری انجام شود را ندارند. مانند پارچه‌های ترکیبی از الیاف متنوع و پارچه‌های ساخته شده از مواد شیمیایی مانند پارچه پلی استر و نایلون.

این نوع سوخته کاری بیشتر برای رومیزی، کاربرد دارد.

  • سوخته نگاری روی چرم

از دیگر صنایع دستی پرطرفدار می‌توان روی سوخته نگاری روی چرم نام برد. چرم به هر شکلی زیباست و با انجام هویه کاری بر روی آن می‌توان زیباییش را دوچندان کرد. این کار چندان سخت نیست و کافی است الگو را روی چرم داشته باشیم و پس از آن چرم را مرطوب کنیم و مراحل هویه کاری روی چرم را همانطور که در فیلم‌های آموزشی فراوان در اینترنت آمده است دنبال کنیم.

هویه سوخته نگاری

هویه های سوخت نگاری، مهمترین ابزار شما برای این کار است و در انتخاب آن باید دقت زیادی کنید. برندهای ایرانی تولید کننده این محصول، نتوانسته‌اند ابزارهای رقابتی برای این کار بسازند. شما می‌توانید از هویه های قلمی و یا هویه های رومیزی برای سوخت نگاری استفاده نمایید. هویه های سوخته نگاری، المنت‌های حرارتی دارند، یعنی از آن برای تولید حرارت استفاده می‌شود. این حرارت توسط جریان برق ساخته می‌شود و قابلیت سوزاندن و سیاه کردن چوب را دارد. می‌توان طرح‌های جذابی با سوزاندن چوب‌ها پدید آورد.
‏‌از جمله ویژگی هایی که یک هویه برای سوخت نگاری باید داشته باشد، نسوز بودن دسته آن، داشتن نوک هویه مخصوص چوب و داشتن وزن مناسب است. داشتن دسته راحت و وزن مناسب باعث می‌شود دست شما در زمان کار خسته نشود. برخی از انواع هویه همراه با پایه عرضه می‌شوند که خطر سوختن و آسیب‌های دیگر را به شدت کاهش داده و بر افزایش سرعت کار شما نیز تاثیر می‌گذارد.
در صورتی که از هویه‌های با توان دو حالته استفاده کنید، رضایت بیشتری خواهید داشت چرا که می‌توانید حرارت‌های متفاوتی را از این دستگاه دریافت کنید. برای مثال،اگر هویه‌ای را انتخاب می‌کنید که هم توان ۱۰ وات و هم توان ۳۰ وات ارائه کند، می‌توانید حرارت ۲۰۰ و ۴۰۰ درجه سانتی گراد را از آن دریافت کنید.

به طور کلی می‌توان گفت هویه های ۴۰ وات و ۶۰ وات برای سوخته کاری روی چوب مناسب‌تر هستند.
نکته مهم بعدی قابلیت تعویض نوک است تا شما بتوانید از نوک‌های مختلف (مفتولی، ماتیکی، سر گرد، سر تخت و…) استفاده کنید و هم در صورت خراب شدن نوک هویه، مجبور به تغییر کل هویه خود نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید

keyboard_arrow_up